Foci EB közeli

Chips-szel is oldják a szurkolás feszültségeit a magyarok a labdarúgó EB idején

Budapest, 2016. június 13. Jelentősen megnő a chips-et és ropit fogyasztók aránya a sportesemények alkalmával, ha fociról van szó. A nagy események alatt fogy el a teljes éves eladás 10%-a. Bár a magyarok nem mondhatóak nassolós népnek, a foci VB és EB alatt eszik a legtöbb sós snacket. Érdekes módon az olimpia már nincs kimagasló hatással a fogyasztásra. Az Intersnack Magyarország Kft. (Chio) adatai szerint még mindig népszerűek a hagyományos ízesítések, de az utóbbi években a különleges ízek, a behatárolt ideig kapható termékújdonságok is egyre kedveltebbek a fogyasztók körében.

Többen chipszeznek a sportesemények idején

Magyarországon évente átlagosan 3,8 ezer tonna burgonyachipset fogyasztanak a nassolni vágyók, ez a 600 ezer tonnás európai fogyasztásnak alig több mint fél százaléka. Egy-egy sportesemény alkalmával ennek a 10%-át, tehát közel 40 tonnát is megesznek a szurkolók néhány hét alatt. A chips-en kívül más sós snack-ekből is sok fogy, pl. a 2012-es EB idején az egy hónappal korábbi eladásokhoz mérten 75 tonnával több sós finomságot vásároltak a magyarok. A magyarok évi 2,6 kg-os fejenkénti snackfogyasztása azonban még az EB-k, VB-k ellenére sem mérhető a britek, skandinávok és a benelux  régió lakóinak étvágyához. A listát éveken át a norvégok vezették fejenként 7 kg snack-kel, tavaly azonban a hollandok megelőzték őket, 500 grammot verve az északiakra.  

 

 

Még mindig a hagymás-tejfölös az abszolút kedvenc

A Chio, amely évtizedek óta a sós snack vezető gyártója, érdekes trendet lát a hazai burgonyachips-piacon. Az utóbbi évek során meglehetősen konzervatív ízlésű magyar chips-fogyasztók egyre inkább nyitottá váltak a merész, új ízekre. A piacot kb. negyedszázada három nagy chipsfajta uralja: a sós, a különféle paprikás-chilis-pepperonis és az általában hagymával kombinált tejfölös-tejszínes-sajtos. A hagyományos ízek mellé mára szorosan felzárkóztak a húsos és a különféle pikáns, egzotikus fajták is. Az idei szezon slágere például a gyrosos ízesítés. De a németek például érdekes módon a magyaros ízlésre valló paprikás chipsekért rajonganak leginkább.

 

Mit ropogtat a chipsen kívül a magyar?

Az európai szokásoktól némileg eltérően a magyar snackfogyasztók kifejezetten szeretik a krékert, a sóspálcikát, a sajtos tallért és a perecet. Ezek nagy részét Győrben gyártják a hazai mellett további 30 ország piacára. Emellett az elmúlt években néhány más termék iránt is megnőtt az érdeklődés. Hódítanak a puffasztott snackek, rendkívül népszerű a tésztabundás mogyoró és az aszalt gyümölcsös, nemes magvas keverékek, illetve a már említett csípős, pikáns chipseket is bátrabban fogyasztják a magyarok.

 

Újdonságok az EB idején
A Chio új, limitált kiadásban megjelenő ízekkel készült a Labarúgó Európa Bajnokságra, gondolva az ínyencekre és a hagyományt kedvelőkre is, hiszen ilyen esemény nincs minden évben.  A chipsrajongók 4 új kiadással találkozhatnak most: az igazi ínyencek számára fejlesztették ki a steak és vörösbor valamint a camembert és bors ízek párosítását, a hagyományt kedvelők pedig megkóstolhatják a kolbász és mustár kombinációjából született chipset, vagy a magyar paprikával fűszerezett változatot.

Ausztriában a sós, míg Portugáliában a sonkás a menő

Az EB ellenfeleink sem vetik meg a snackeket. Online rendelési statisztikák alapján a szomszédos Ausztriában a 100%-ban osztrák krumpliból készült és 100%-ban osztrák sóval fűszerezett chips a kedvenc[1], Izlandon a sajtos-hagymás a népszerű[2], míg Portugáliában a sonkásat kedvelik a legtöbben.[3] A paprikás chipsből viszont nem a magyarok, hanem a németek eszik a legtöbbet.